E for Empathy
Dlaczego empatia jest tak ważna w nauce języków? Dlaczego jest zaliczana do kluczowych komptencji przyszłości, jak wpływa na motywację, pewność siebie oraz relacje w klasie i szkole?
Co wspólnego ma empatia z nauką języków obcych?
Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się, że niewiele, jest w gruncie rzeczy niezwykle istotna – i to na wielu poziomach!
Empatia w edukacji
Empatia, zaliczana do kluczowych składników inteligencji emocjonalnej, to zdolność wczuwania się w emocje drugiej osoby i rozumienia jej perspektywy. Nauczanie zaś to nie tylko przekazywanie wiedzy, ale przede wszystkim budowanie relacji. Empatyczny nauczyciel potrafi dostrzec potrzeby ucznia, widzi, kiedy potrzebuje więcej czasu, zachęty czy po prostu – zrozumienia. Dzięki empatii łatwiej stworzyć atmosferę bezpieczeństwa, w której nie boimy się popełniać błędów i chętniej podejmujemy wyzwania.
Uczniowie, którzy mają poczucie bezpieczeństwa, nie boją się mówić, otwierają się i dzielą się swoimi przemyśleniami. Zdarza się nawet, że nasi nastoletni słuchacze mówią nam, że angielski w Sokratesie jest dla nich jak terapia – w czasie zajęć mogą się pośmiać i „zresetować” – oczywiście po angielsku, niemiecku czy hiszpańsku!
Nasza codzienna praktyka w klasie, podobnie jak poważne badania naukowe, pokazuje też, że uczniowie, którzy czują się wysłuchani i akceptowani, mają większą motywację wewnętrzną i łatwiej pokonują trudności.
Empatia pozwala nam więc nie tylko lepiej uczyć języków obcych, ale też skuteczniej wspierać rozwój emocjonalny i społeczny uczniów. W Sokratesie uczymy bowiem nie tylko języka: dzięki nowatorskim programom edukacyjnym National Geographic Learning nasi uczniowie rozwijają także inne ważne kompetencje.
Empatia jako poszukiwana kompetencja przyszłości
Warto podkreślić, że empatia zaliczana jest przez ekspertów do kluczowych umiejętności przyszłości. Według raportów LinkedIn z 2024 roku, kompetencje miękkie, takie jak komunikacja i inteligencja emocjonalna, stały się najbardziej poszukiwanymi umiejętnościami na rynku pracy, detronizując twarde zdolności techniczne.
Choć świat pędzi, a AI świetnie liczy, analizuje i automatyzuje, tylko człowiek zrozumie drugiego człowieka. Raport World Economic Forum 'Future of Jobs 2023' wskazuje empatię i aktywne słuchanie jako jedne z kluczowych kompetencji przyszłości, których znaczenie rośnie szybciej niż wielu umiejętności technicznych. To właśnie te 'ludzkie' cechy będą decydować o przewadze na rynku pracy, którego nie da się zautomatyzować. Dlaczego? W globalnej gospodarce menedżerowie, programiści, a także lekarze i nauczyciele będą potrzebować umiejętności budowania relacji w zróżnicowanych, zdalnych, wielokulturowych zespołach.
Empatia i komunikacja międzykulturowa
Ucząc języków obcych, nie możemy pomijać kultury, w jakiej funkcjonują. Każdy język wiąże się przecież z określonym sposobem patrzenia na świat i właściwą mu wrażliwością. Aby skutecznie się porozumiewać nie wystarczy więc nauczyć się tylko kilku tysięcy słówek i zbioru reguł gramatycznych - niezbędna jest także znajomość kulturowych niuansów i znaczeń ukrytych "między wierszami". Dlatego empatia odgrywa kluczową rolę w komunikacji międzykulturowej oraz pomaga w przełamywaniu stereotypów i uprzedzeń.
Empatia w zespole – wspólnota zamiast rywalizacji
Sokrates to ludzie - wyjątkowi nauczyciele i metodycy, pracownicy administracyjni, a także osoby dbające o "zaplecze" szkoły. Na przestrzeni ponad 20 lat, w dużej mierze dzięki empatii, udało nam się zbudować zgrany i stabilny zespół, który sprawia, że uczniowie co roku wracają po wakacjach do naszej szkoły i polecają ją znajomym.
Empatia pomaga unikać konfliktów, buduje więzi, mobilizuje do działania, gdy któryś z członków sokratesowego teamu potrzebuje pomocy - i sprawia, że łączy nas wspólny cel. Jest dla nas też fundamentem relacji, wzajemnego zrozumienia, szacunku i współpracy - a tym samym ważną częścią naszego alfabetu wartości.
W kolejnym wpisie przeczytacie, co kryje się za literą S!